زير ساخت مناسب و موثر، شرط لازم اما نه كافی برای فناوری اطلاعات استان یزد


یزدفردا"علیرضا صادقی "دبیر انجمن رایحه سبز- از سوی مخابرات و برخی دست اندكاران استان یزد به عنوان قطب سوم كشوردر حوزه فناوری اطلاعات اعلام می شود.
البته اینكه در موضوع زیر ساخت استان یزد شاخصهای موثر و قابل اتكال داشته باشد بسیار خوب می باشد ولی شاخصهائی دیگر قطعاً برای ارزیابی ها و بالارفتن راندمان فناوری اطلاعات به شرح ذیل موثر خواهد بود.

دولت الکترونیکی:
دولت الکترونیکی به دولتی اطلاق می گردد که به منظور تسریع و شفافیت در ارائه خدمات عادلانه و ایجاد فرصتهای برابر برای آحاد جامعه، تعاملات خود ر ا اعم از بخشی (بخشهای مختلف حاکمیتی ) و فرابخشی (شهروندان و بنگاهها) با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می دهد.

سلامت الکترونیکی:
منظور از سلامت الکترونیکی، بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیتهای بهداشتی و درمانی به منظور ارتقاء سطح سلامت جامعه می باشد. به گونه ای که شرایط درمان برابر برای آحاد جامعه به دور ازموقعیت زمانی و مکانی فراهم گردد.

تجارت الكترونیكی :
منظور از تجارت الکترونیک، انجام کلیه فعالیتهای تجاری اعم از خرید، فروش و مبادله کالا، خدمات و اطلاعات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. به نحوی که فرصتهای عادلانه و امنی را برای انجام امور تجاری آحاد جامعه فراهم نموده و بتواند در سطح تجارت کشور تأثیر گذار باشد.

آموزش الکترونیکی:
منظور از آموزش الکترونیکی، انجام امور آموزشی مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی می باشد، به صورتی که امکان آموزش عادلانه برای آحاد جامعه به دور از موقعیت زمانی و مکانی فراهم گردیده، در ارتقاء سطح دانش بنیادی، کاربردی و عمومی تأثیرگذار باشد.

بیمة الكترونیكی:
منظور از بیمۀ الکترونیکی، بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه فعالیتهای شرکتهای بیمه اعم از تبادلات داخلی و خارجی آنها می باشد، به گونه ای که باعث تسریع و شفافیت در امور بیمه گردیده و بتوانددر جهت احقاق حقوق بیمه گر و بیمه گذار تأثیر گذار باشد.

گردشگری الكترونیكی:
منظور از گردشگری الکترونیکی، بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در معرفی جلوه های فرهنگی، اجتماعی، هنری و تاریخی سراسر کشور و انجام کلیه خدمات گردشگران به صورت الکترونیکی می باشد، به صورتی که باعث تسریع و تسهیل در امور گردشگران و ارتقاء سطح گردشگری در کشور گردد.

- امیدواریم وضعیت سرعت اینترنت دغدغه كهنه كاربران دنیای مجازی فناوری اطلاعات بهبود یاید و قیمت آن برای اقشار گوناگون فراگیر و قابل استفاده باشد.
- وضعیت فناوری اطلاعات در حوزه دولت الكترونیك - آموزش - فرهنگسازی- خدمات آنلاین نه تنها در استان یزد و در سطح كشور شكل مناسب و درستی داشته و هدایت آگاهانه و موثر داشته باشد.


خوشبختانه از سوی مسئولین دفتر فناوری اطلاعات استان یزد سندی به عنوان سند جامع استان الكترونیك تهیه شده كه البته مثل هر كاری نقاط خوب و یا حتی ضعف در آنجا گنجانده شده ولی امیدواریم از سوی دولت مردم مدار در سطح استان از جمله استاندار یزد و مسئولین كشوری توجه- اعتبار مالی و حمایت اجرائی از آن بصورت جدی انجام شود.

استان یزد با توجه به پتانسیل انسانی - جوانان تحصلیكرده و آگاه می تواند با عزم جدی در حوزه فناوری اطلاعات سوم باشد البته نه فقط در شعار وگفتار بلكه با حمایت آگاهانه – متعهدانه و در همه ابعاد توسعه فناوری اطلاعات رشد رو به جلو موثرتری داشته باشد، اینكه جامعه آماری بالائی از اقشار گوناگون مردم یك استان از زندگی آنلاین خود با كمترین هزینه لذت ببرند و این لذت – صرفه جوئی در هزینه ها و سایر خدمات و ابعاد فناوری اطلاعات برای دولت در الویت بالا باشد.

توسعه فناوری اطلاعات قطعاً ضرورت اجتماعی و واقعیت غیر قابل انكار جوامع پیشرو و آگاه می باشد.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا